بیماری های قلبی خاموش | حمله قلبی خاموش | قلب ضعیف غیر قابل تشخیص | دکتر نادر انوشه

بیماری های قلبی خاموش

درد قلبی دکتر نادر انوشه
درد قلبی
اسفند ۱۸, ۱۳۹۷
بیماری های قلبی خاموش دکتر نادر انوشه

بیماری های قلبی خاموش

بیماری های قلبی خاموش و بدون هیچ نشانه خاص، هر ساله موجب بروز مشکلات جدی در سلامت افراد و حتی مرگ و میر می شوند. حتی امکان دارد برخی افراد حمله قلبی را با سوء هاضمه شدید اشتباه بگیرید.

بیماری های قلبی خاموش دکتر نادر انوشه

قلب ضعیف غیر قابل تشخیص

کاردیومیوپاتی جزو بیماری های قلبی خاموش است. این بیماری ناشی از عضله قلب ضعیف می باشد که معمولاً تا وقتی که عود نکرده، با علائم خاصی همراه نیست. اغلب کاردیومیوپاتی به طور اتفاقی تشخیص داده می شود. به طور مثال یک شخصی که به عفونت تنفسی وخیم مبتلا است امکان دارد طی رادیوگرافی قفسه سینه، متوجه بیماری خود شود.

یکی از علل بروز کاردیومیوپاتی، فشار خون کنترل نشده است. دلایل دیگر شامل مشکلات دریچه قلب، بالا بودن ضربان قلب، حمله قلبی، اختلالات متابولیک مثل بیماری دیابت یا تیروئید، کمبود املاح معدنی و ویتامین ها مثل سلنیوم، ویتامین ب ۱، منیزیم و کلسیم، مصرف الکل، سوء مصرف داروهای ضد افسردگی و غیره می شود.

کاردیومیوپاتی می تواند منجر به ایست قلبی یا حتی فوت افراد شود و با نشانه هایی مانند تنگی نفس حتی در حالت استراحت، باد کردن شکم، تورم اندام تحتانی، ضربان قلب نامنظم، خستگی، سرگیجه و یا حتی غش همراه است.

حمله قلبی خاموش

امکان دارد دیابتی ها کمتر متوجه علامت و نشانه های حملات قلبی شوند. به این علت که بیماری دیابت موجب آسیب اعصاب و عروق همه بخش های بدن، از قبیل قلب می شود، یک دیابتی زمانی که به حمله قلبی دچار می شود، درد فشاردهنده، درد دست، بی حسی و دیگر علائم حمله قلبی که در سایر افراد مشاهده می شود را احساس نخواهد کرد.

لازم به ذکر است این مسئله به طول مدت دیابت شخص و اینکه آیا روی قند خون خود کنترلی دارد یا خیر، بستگی خواهد داشت. چنانچه فردی در خانواده خود بیمار مبتلا به دیابت دارد لازم است در جریان باشد نسبت به سایر افراد فاقد این بیماری، سه برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی است.

در صورتی که فشارخون هم داشته باشد خطر حمله قلبی وی ۹ برابر می شود. در نتیجه همه افرادی که به دیابت مبتلا هستند و کسانی که دچار مشکلات خاصی مثل فشارخون و چربی خون هستند، می بایست با رجوع به متخصص قلب و انجام معاینه مراقب سلامت قلب خود باشند.