حمله قلبی | قلب | قلب انسان | علت حمله قلبی | علائم هشدار دهنده‌ | دکتر نادر انوشه

علائم بیماری های قلبی عروقی
چربی خون بالا
حمله قلبی

ماهیچه‌ های قلب جهت زنده ماندن به اکسیژن نیازمند هستند. حمله قلبی هنگامی اتفاق می افتد که جریان خونی که وظیفه رساندن اکسیژن به ماهیچه‌ های قلب را دارد به شدت کاهش یافته یا قطع گردد. این اتفاق به این علت است که عروق قلبی که ماهیچه ‌های قلب را تغذیه می ‌کنند، باریک می ‌شوند و باریک شدن آن نیز بر اثر تجمع چربی و کلسترول و مواد دیگر می باشد که به آن‌ ها «پلاک» می گویند. این روند به عبارت دیگر روند تشکیل رسوبات و باریک شدن عروق، به آرامی ‌پیش می ‌رود که به آن ، «تصلب شرایین» گفته می‌ شود.

حمله قلبی

تصلب شرایین یا گرفتگی عروق نیز قاعدتا نتیجه ای جز حمله قلبی نخواهد شد. امروزه با افزایش انواع فشارهای روحی و روانی و همچنین فشارهای متعدد جسمی، تمامی افراد جامعه متاسفانه به شدت مستعد ابتلا به انواع بیماری ها از جمله بیماری قلبی شده اند. همانگونه که همه می دانیم آمار ابتلای افراد آن هم در هر سنی، حتی سنین بسیار پایین به بیماری های قلبی به شدت افزایش یافته و نگران کننده است.

زمانی ‌که قسمتی از پلاک ‌های تشکیل شده در عروق دچار شکستگی شوند از دیواره رگ‌ ها جدا می ‌شود و اطراف آن، لخته خون تشکیل می گردد. این لخته خونی نیز قادر به مسدود شدن رگ‌ها می باشد. زمانی ‌که ماهیچه‌ های قلب، به دلیل عدم خون ‌رسانی کافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شود، به این حالت ایسکمی ‌یا کمبود خون موضعی می گویند و زمانی که بر اثر ایسکمی ‌قلبی، ناحیه ای از ماهیچه‌ های قلب دچار آسیب دیدگی یا از کار افتادگی شوند، سکته قلبی رخ می دهد.

علائم هشدار دهنده‌ی حمله قلبی

در حملات قلبی و همچنین هر علائمی که احساس می کنیم به قلبمان مربوط است نباید موضوع را بی اهمیت دانسته و باید به صورت جدی هر دردی در ناحیۀ قفسۀ سینه و خصوصا سمت چپ آن را پیگیری نماییم، به ویژه دردهای دنباله دار و تکرار شونده.

این علائم را جدی بگیرید:

درد قفسه سینه: در بیشتر موارد حمله قلبی، موجب درد در مرکز قفسه سینه می ‌شود که بیش از چند دقیقه طول می‌ کشد.

درد در سایر نقاط فوقانی بدن: علائم درد مرتبط با حمله قلبی شامل، درد در یک یا دو دست، درد کمر، گردن ، فک یا شکم می شود. اغلب، کسانی که دچار این دردها می شوند به هیچ عنوان نسبت به اینکه ممکن است در معرض خطر حمله قلبـی باشند آگاهی ندارند و دقیقا به همین دلیل است که تاکید می کنیم چکاپ های دوره ای و منظم می تواند از بروز مشکلات بزرگ بعدی جلوگیری نماید.

تنگی نفس: که امکان دارد همراه یا بدون درد قفسه سینه باشد.

علائم دیگر شامل عرق سرد ریختن، حالت تهوع و سبکی سر می باشد.

درد قفسه سینه، هم در مردان و هم در زنانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، بسیار شایع می باشد، اما بروز دیگر علائم، به ویژه تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، درد کمر و فک در زنان بیشتر اتفاق رخ می دهد.

علت حمله قلبی چیست؟

هر بیماری برای ایجاد وشکل گیری نیاز به یک سری عوامل ابتدایی و سپس عوامل تغذیه کننده برای آن بیماری دارد. حمله قلبی نیز دقیقا به همین صورت است. قلب به صورت ذاتی یکی از پرکارترین و مقاوم ترین اعضای بدن است و در تمام طول زندگی انسان به هیج عنوان استراحت نمی شناسد و مثلا قلب فردی با ۸۰ سال عمر، حتی ۱ دقیقه هم استراحت نکرده و تمام مدت زمان ۸۰ ساله را یکسره و بی وقفه کار کرده است، پس عضو بسیار مقاوم و مستحکمی ست.

حال چه اتفاقاتی رخ می دهد که این عضو عضله ای بسیار مقاوم دچار برخی بیماری های عجیب و غریب و همچنین حمله قلبی می شود؟ اینها سوالاتی ست که ما می بایستی از خود بپرسیم و دقت کنیم که چه عواملی در طول فعالیت های روزانۀ ما ممکن است نهایتا، خود ما را نیز دچار این حملۀ قلبـی نماید؟

با هم برخی از علت و علل و همچنین بیماری هایی را که ممکن است نهایتا به حمله قلبی منجر شود را مشاهده می کنیم:

• بیماری عروق کرونری قلب

• اسپاسم و گرفتگی عروق کرونری قلب

• مصرف برخی مواد خاص مانند کوکایین

• فشار روانی یا درد

• قرار گرفتن در معرض سرمای شدید

• کشیدن سیگار

هر کدام از این بیماری ها و همچنین اشتباهات رفتاری مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و… می تواند فرد را به تدریج یا به صورت ناگهانی دچار حملۀ قلبی نماید.