دیابت و قلب | گرفتگی قلب | قلب و عروق | ایست قلبی | دکتر نادر انوشه

واریس و علایم آن
اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۷
دیابت و قلب

دیابت و قلب ترکیبی خطرناک در کنار هم هستند به گونه ای که مجموع این ۲ نتیجه ای جز سکتۀ قلبی خاموش نخواهد داشت. دیابتی ها با عوارض متعددی روبرو هستند که البته با پیگیری های پزشکی و مداومت در درمان و پیشگیری، به شدت می توانند از عوارض ناخواستۀ دیابت در امان باشند.

دیابت و قلب

قلب فرد دیابتی به شدت مستعد سکتۀ قلبی ست. دیابت و قلب می توانند فرد را به سمت سکته سوق دهند، اما نه سکته ای همراه با دردهای خفیف یا شدیدتر، بلکه معمولاً دیابتی ها اگر دچار سکتۀ قلبی شوند سکته ای بسیار بی درد و بدون علائم خواهند داشت. درست به همین دلیل است که به چنین سکته ای «سکتۀ قلبی خاموش» یا Silent Mi گفته می شود. در چنین سکته ای فرد دیابتی قبل از سکتۀ قلبی هیچ دردی احساس نمی کند و به‌نوعی در آرامش کامل این اتفاق خواهد افتاد

پیشگیری از سکتۀ قلبی خاموش در دیابتی ها:

همان طور که گفتیم ترکیبِ دیابت و قلب ترکیبی ست بسیار خطرناک و مرگبار و برای اینکه این ترکیب را نابود کنیم باید معاینات و آزمایش های منظم دوره ای توسط افراد دیابتی انجام شود تا کوچک ترین تغییر و مشکلی در قلب آنها به سرعت تشخیص و مورد درمان قرار گیرد. همچنین ورزش منظم و به خصوص پیاده روی، تغذیه مناسب دیابتی ها، سیگار نکشیدن، دوری از استرس و به قولی حرص و جوش و…

علت احساس نکردن درد قلب در بیماران دیابتی

سؤالی که مطرح می شود این است که چرا یک فرد دیابتی نمی تواند درد قلب خود را احساس کند؟ از بزرگترین مشکلات ترکیب دیابت و قلب همین است. عدم احساس درد. همین احساس درد در بدن توسط اعصاب به مغز منتقل می شود، اما در افراد دیابتی به علت گرفتاری اعصاب خودکار قلب، دقیقا به خاطر همان ترکیبِ دیابت و قلب این عملِ انتقال درد به مغز، دچار اختلال شدید شده به گونه ای که درد قلب به مغز منعکس نشده و فرد دیابتی درد را یا اصلاً احساس نمی کند و یا در حد کمی احساس خواهد کرد.

تمامی دیابتی ها دچار سکتۀ قلبی خاموش می شوند؟

خیر، اصلاً اینطور نیست. از آنجایی که یک فرد دیابتی معمولاً به صورت کاملاً منظم به پزشک خود مراجعه و دارو مصرف می کند، بسیار کم دچار این مشکل خواهد شد. همچنین به علت اینکه آنها در تغذیه خود کنترل بیشتری دارند، سیگار نمی کشند، ورزش می کنند و دائماً در حال چکاپ شرایط بدنی خود هستند، با درصدِ بسیار پایینی به این مشکل دچار خواهند شد. البته آن دسته از افرادی که بر روی بیماری خود کنترل نداشته و به نوعی کوتاهی و اهمال می کنند بیشتر در معرض «سکتۀ قلبی خاموش» هستند.

سکته خاموش؛ این اصطلاحی است که پزشکان برای سکته قلبی در بیماران دیابتی به کار می‌برند.

چه علائمی نشان از بیماری‌های قلبی دارد؟

لیست زیر می‌تواند بخشی از علائم جدی بیماری‌های قلبی باشد اگرچه این علامت‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند.

• درد در ناحیه قفسه سینه
  • تنگی نفس (نفس‌ها کوتاه)
  • ضربان نامنطم قلب
  • تورم مچ پا