سرفه بعد از عمل قلب باز | سکته قلبی | ایست قلبی | تپش قلب | دکتر نادر انوشه

روش های سالم نگه داشتن قلب
خرداد ۲۷, ۱۳۹۷
بعد از عمل قلب باز چی بخوریم؟ عمل قلب باز یکی از مهم ترین و پیچیده ترین عمل هاست که توسط جراحان خبره و چیره دست انجام می شود. متأسفانه آمار بیماری های قلبی و همچنین جراحی قلب در جهان بالاست و افرادی که این عمل را انجام می دهند دائماً این سؤال را مطرح می نمایند که بعد از عمل قلب باز چی بخوریم که دچار مشکل نشویم؟
بعد از عمل قلب باز چی بخوریم؟
تیر ۲, ۱۳۹۷
سرفه بعد از عمل قلب باز

سرفه بعد از عمل قلب باز یکی از عوارضی ست که ممکن است در برخی موارد آزاردهنده باشد اما گاهی نیز مسئلۀ خاصی نیست و کاملاً طبیعی قلمداد می شود. عمل قلب یکی از پرشمارترین عمل هایی که در جهان انجام می شود و متأسفانه با شیوع زندگی ماشینی و کم تحرکی، مسائل و مشکلاتی مانند چاقی، فشار خون، کلسترول و بسیاری مشکلات دیگر به بشر هجوم آورده اند که سرانجامِ تمامیِ این بیماریها، معمولاً بیماری قلبی خواهد بود.

سرفه بعد از عمل قلب باز

بیماری های قلبی با توجه به نوع و شدت آن، می تواند در بسیاری موارد فرد را کاملاً زمین گیر کرده و هیچ راهی غیر از عمل باز قلب برای بیمار نگذارد. بیمار نیز پس از مراجعه به متخصص و نهایتاً انجام عمل، مراحل مختلف نقاهت را پشت سر خواهد گذاشت که در این مراحل ممکن است سرفه بعد از عمل قلب باز یکی از عوارض عمل باشد.

آیا واقعاً سرفه بعد از عمل قلب باز علامت بدی ست؟

این سؤال را طیف وسیعی از افرادی که این عمل را انجام داده اند و همچنین اطرافیانشان می پرسند. در پاسخ می توان گفت همیشه هم سرفه نشانۀ مشکل حاد و لاینحلی نیست بلکه با کمی آگاهی و همچنین پیگیری، جای نگرانی وجود ندارد.

سرفه بعد از عمل قلب باز گاهی ممکن است از علائم وجود مایعات داخل ریه باشد که در حین عمل و یا پس از آن در ریه ها تجمع کرده است. این مایعات که در زمان بیهوشی بیمار ایجاد می شوند معمولاً می بایستی همراه با سرفه خارج شوند و اگر از ریه ها خارج نشوند ممکن است به عفونت ریه ها بیانجامد.

پزشکان پس از انجام عمل قلب باز به بیماران خود آموزش می دهند که چگونه تنفس خود را مدیریت کنند یعنی حتماً روزانه چندین بار و به صورت منظم نفس عمیق کشیده و حتی اگر می توانند به آرامی سرفه کنند تا مواد درون ریه ها تخلیه و ریه سبک شود.

گاهی مایعات در ریه ها تجمع کرده که این جمع شدن مایعات یا همان آب آوردن ریه ها می تواند علائم زیر را داشته باشد:

• تنفس تند و مکرر
  • درد در قفسۀ سینه
  • سرفه کردن
  • تنگی نفس داشتن در حالت خوابیده

این علائم به همراه سرفه کردن، از چندین علامت آب آوردن ریه ها و جمع شدن مایعات در ریه هستند.

در کل سرفه بعد از عمل قلب باز می تواند هم عادی باشد و هم نشانۀ ایجاد مشکل در بیمار. بهترین مراقبت برای بیمار، تحت نظر پزشک بودن و حمایت کامل از او می باشد