عارضه روماتیسم قلبی | روش های پیشگیری از روماتیسم قلبی | تب روماتیسمی | دکتر نادر انوشه

عارضه روماتیسم قلبی

روش های پیشگیری از واریس دکتر نادر انوشه
روش های پیشگیری از واریس
اسفند ۱۳, ۱۳۹۷
نوار قلب دکتر نادر انوشه
نوار قلب
اسفند ۱۶, ۱۳۹۷
عارضه روماتیسم قلبی دکتر نادر انوشه

عارضه روماتیسم قلبی

عارضه روماتیسم قلبی یکی از عوارض جانبی تب روماتیسم می باشد که در آن دریچه های قلب صدمه می بینند. تب روماتیسمی یک نوع بیماری التهابی بوده که با درد در ناحیه گلو شروع شده و امکان دارد بر بافت های به هم مرتبط در بدن، به ویژه در پوست، قلب، مفاصل و مغز اثرگذار باشد.

عارضه روماتیسم قلبی دکتر نادر انوشه

ممکن است این بیماری در هر سنی افراد را درگیر کند. کودکان نیز دچار این بیماری می‌شوند. ضمن اینکه معمولاً این بیماری های دریچه ای قلب در زنان نسبت به مردان بیشتر شایع است.

روماتیسم قلبی عارضه ای است که در همه سال‌های زندگی شخص او را تهدید می کند؛ هر چند بیشتر این افراد توجهی به علل بروز و علائم این بیماری ندارند.

لازم به ذکر است فقط دریچه‌های قلب در این نوع بیماری درگیر نیستند بلکه لایه‌های متفاوت قلب یا عضله‌های آن نیز امکان دارد درگیر بیماری روماتیسم قلبی شوند.

علایم ابتلا به گلودرد‌های عفونی یا استرپتوکوکی

اشکال در خوردن غذا، تب و لرز شدید، گلودرد شدید، بی اشتهایی، گاهی استفراغ و تهوع از علائم این بیماری هستند. روماتیسم قلبی در کودکان زیر پنج سال کمتر مشاهده شده و حداکثر شیوع بیماری بین سنین ۷ تا ۱۲ سال می باشد.

تشخیص سریع و درمان به موقع گلودرد‌های چرکی و پیشگیری از وخامت و عود آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری روماتیسم قلبی می شود. عدم درمان عارضه تب روماتیسمی، در پایان به معلولیت روانی و جسمی منجر خواهد شد، لازم است والدین و اولیای مدرسه با این بیماری، برخورد جدی داشته باشند.

دلایل بروز روماتیسم قلبی

توصیه می شود درد شدید گلو را جدی بگیرید، چرا که ابتلا به این بیماری یکی از اساسی ترین دلیل ابتلا به عارضه روماتیسم قلبی در اشخاص می باشد.

لازم به ذکر است که هر شخصی با ابتلا به چنین مشکلی دچار این بیماری نمی‌شود بلکه گلو درد ممکن است موجب التهاب دریچه قلب شود یا حتی شخص را به نارسایی ها و بیماری‌های قلبی دچار کند. استفاده از پنی سیلین روشی برای درمان التهاب شدید گلو است.

تغذیه و ورزش

چنانچه به بیماری روماتیسم قلبی مبتلا هستید، توصیه می شود استفاده از نمک را در رژیم غذایی خود محدود نمایید. ضمن اینکه مقدار پتاسیم را در برنامه غذایی خود بیفزایید، چرا که مصرف آن باعث ثبات ریتم قلب می شود.

شایان توجه است که نارنگی، گوجه فرنگی، موز، لیمو شیرین و پرتقال حاوی این ماده مغذی می باشند. علاوه بر رعایت نکات تغذیه ای انجام ورزش‌هایی نظیر شنا، پیاده روی و یا حتی دویدن را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

روش های پیشگیری از روماتیسم قلبی

مناسب ترین روش پیشگیری از این بیماری، جلوگیری از عود تب روماتیسمی می باشد. اگر احساس می کنید که احتمال دارد به تب روماتیسمی مبتلا باشید توصیه می شود به پزشک رجوع نمایید.

در صورت سابقه ابتلا به تب روماتیسمی، لازم است آنتی بیوتیک‌ها را در وقت مقرر تزریق نمایید. بهتر است به صورت منظم برای چکاپ پزشکی اقدام نمایید. گلو درد شدید را جدی بگیرید و برای درمان آن حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

درمان به موقع و کامل گلو درد عفونی می‌تواند از ابتلا به بیماری تب روماتیسمی جلوگیری نماید. چنانچه بدنتان زخمی‌ شد، زخم خود را تمیز نگه داشته و آن را به وسیله پوشش استریل بپوشانید. دستان خود را به صورت منظم شستشو دهید.

علائم تب روماتیسمی در کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال را جدی بگیرید. تب روماتیسمی موجب ایجاد فشار روی قلب خواهد شد. با مصرف سیگار یا داشتن اضافه وزن، فشار بیشتری به قلب خود وارد نکنید. رژیم غذایی مفید و سالمی داشته باشید. ورزش را فراموش نکنید.