علائم سکته قلبی در جوانان | بیماری قلبی | سکته قلبی | دکتر نادر انوشه

اثر قلیان بر قلب
آذر ۱۰, ۱۳۹۷
تفاوت درد معده و درد قلب چیست؟
دی ۱۸, ۱۳۹۷
علائم سکته قلبی در جوانان

سکته قلبی از دردناک ترین بیماری ها و حملاتی ست که گاه به صورت ناگهانی و گاهی همراه با علائمی از قبل، بروز می کند. این عارضه هر ساله جان هزاران نفر چه پیر و چه جوان را به مخاطره می اندازد اما اگر نسبت به علائم و نشانه های آن هوشیار باشیم می توان سریعاً نسبت به آن واکنش مثبت و تا حدی پیشگیرانه داشت. علائم سکته قلبی در جوانان تقریباً مشابه با علائم در افراد میانسال است.

علائم سکته قلبی در جوانان

بر خلاف تصور عامه که می گویند آمار سکتۀ قلبی در سال های اخیر بیشتر شده، اگر به دقت بررسی کنیم با توجه به آگاهی مردم، از آمار سکته های قلبی به صورت کلی کاسته شده اما این حملۀ قلبی در بین جوانان رشد داشته است که می تواند علل مختلفی مانند سیگار کشیدن، مشکلات عصبی و اجتماعی، قلیان کشیدن، ورزش های غیرمتعارف و خارج از توان بدنی جوان، استفاده از مواد مخدر خطرناک و صنعتی و… داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که هر جوانی که دچار سکتۀ قلبی شد حتماً یکی از این موارد، دلیل سکته بوده است. موارد دیگری نیز متصور خواهد بود.

حال با چنین اوصافی چگونه باید فهمید که در حال سکتۀ قلبی هستیم؟ علائم سکته قلبی در جوانان چیست؟ بسیاری از علائم چه در میانسال ها و چه در جوان ها مشترک هستند. گاهی حتی سکتۀ قلبی بدون هیچ علائمی بروز کرده و ناگهان فرد را زمین گیر می کند.

اما علائم مشخصی که در جوان ها باید به شدت به آن توجه کرد این موارد هستند:

سرفه های مکرر و بدون علت: چنانچه دچار سرفه های ناگهانی و بدون توقف شدید، احتمال سکتۀ قلبی بسیار بالاست.
زود خسته شدن: اگر اخیراً خیلی زود خسته می شوید و احساس ضعف بیش از حد و طولانی مدت دارید، این هم از علائم سکته قلبی در جوانان می تواند باشد.
گرفتگی عضلات دست: گاهی گرفتگی عضلات دست به سمت بالا، یکی دیگر از علائم سکته قلبی در جوانان است.
تپش صدادار و احساس شونده و نامنظم قلب: اگر تپش قلب شما کاملاً مشخص و احساس شونده است و بیش از حد طولانی شده و با درد همراه است می تواند یکی دیگر از علائم سکته قلبی در جوانان باشد.