علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین | سکته قلبی | بیماری قلبی | دکتر نادر انوشه

بیماری مادرزادی قلب در نوزادان
مهر ۴, ۱۳۹۷
تاثیر استرس بر قلب
مهر ۲۵, ۱۳۹۷
علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین

علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین می تواند بسیار متنوع و گسترده بوده و گاهی فرد را دچار سردرگمی نموده و نتواند به خوبی پی به بیماری خود ببرد. خون به علت جریان داشتن در رگ های بدن و پمپاژ شدن مکرر و بی وقفه توسط قلب، دائماً در حال فشار دادن به دیوارۀ رگ هاست و این فشار را فشار خون گویند.
حال ممکن است بر اثر عوامل مختلفی، میزان فشاری که خون به دیوارۀ رگ ها وارد می کند افزایش یا کاهش یابد که هر دوی این موارد می تواند عواقب بسیار خطرناکی در پیش داشته باشد در نتیجه لزوم پیگیری و چک کردن دوره ای فشار خون برای همه لازم است. علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین هم می تواند با توجه به نوع و میزان و شدت بیماری متفاوت باشد.

علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین

گاهی پرفشاری به هیچ عنوان علائمی ندارد به همین علت آن را «قاتل خاموش» می نامند چون ناگهان سبب سکته های مغزی یا قلبی در فرد می شود. باید چکاپ های دوره ای را جدی بگیرید تا علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین را بهتر بشناسید.

می توان به صورت کلی علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین را بصورت زیر ذکر کرد اما در مورد فشار خون بالا ممکن است این علائم همیشه هم نشانگر وجود این بیماری نباشد:

علائم فشار خون بالا

سوزش صورت: گاهی ممکن است صورت فرد در حال سوزش باشد که به علت پر خون شدن و نمایان شدن رگهای صورت است که علتش نیز می تواند هوای سرد، استرس، آفتاب سوختگی و… باشد که این عوامل ممکن است سبب افزایش فشار خون شوند.
وجود لکه های خون در چشم: این علامت هم در بیماران دیابتی مشاهده می شود و هم در بیماران دارای فشار خون بالا؛ اما تشخیص با پزشک است.
سرگیجه: یکی از شایع ترین علائم است که می تواند نشانۀ بروز سکتۀ مغزی باشد.

علائم فشار خون پایین

پوست فرد رنگ پریده می شود
تپش قلب شدید رخ می دهد
احساس سبکی سر خواهید داشت
سرگیجه و تاری دید
احساس تشنگی بسیار شدید
دچار تنگی نفس خواهید شد
همانگونه که مشاهده کردید علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین متعدد و متنوع است و لزوم چکاپ دوره ای را مشخص تر می کند.